ביונסה באדידס

“ביח”צ התוכן הוא לא רק המלך, הוא גם המטבע”

רותם מור מסבירה איך להפוך קמפיין למעניין תקשורתית

רותם מור היא לשעבר שותפה וסמנכ”לית בדני לוי תקשורת ומנהלת לקוחות בהווה ב-Peach

?למה בכלל צריך יח"צ

ברגע שצד ג’ מדבר עליך – אתה מקבל גושפנקא והערך התדמיתי הוא גדול. יש הרבה דרכים להשתלב בתקשורת וכולן רלבנטיות: הפרינט חי ובועט, לצדו גופי תקשורת כמו מאקו, וואלה, P Plus ועמודי אינסטגרם שהפכו לגופי שידור בפני עצמם.

היום רוב התוכן נצרך דרך רשתות חברתיות, פושים באתרים, לא דרך עמודי בית. ליח”צ יש משמעות גם אם מדובר באתר עם טראפיק נמוך. זו יכולה להיות תכנית בוקר עם 3 אחוז רייטינג, או פחות, אבל עצם ההופעה בה מייצרת תוכן שאפשר לפרסם בנכסי המותג, למשל בלינקדאין של החברה. זהו תוכן משמעותי כי מישהו מהעיתונות אומר עלייך משהו טוב ולא משפיענית שככל הנראה קיבלה תשלום. ביח”צ התוכן הוא לא רק המלך, הוא גם המטבע.  

מה ההבדל בין יח”צ לפרסום?

 

1.     הגורם הסופי ששולט במסר: ביח”צ יש צד ג’ – העיתונאי והתקשורת. בפרסום ובתוכן, ובמשרד הפרסום את שולטת במסר, כספק כמשרד פרסום.

2.     אופן התשלום – בפרסום יש כסף: מדיה. ביח”צ משלמים בתוכן, הוא התשלום לגופי התקשורת שעובדים מולם. ללקוח מביאים תוצר – אייטמים, אבל מבחינת היחסים עם התקשורת אם קיבלתי אייטם מעורך העיתון, מתכנית בוקר, מהדורת חדשות או כל פלטפורמה כזו או אחרת, שילמתי להם בתוכן. התקשורת מקבלת תוכן מספיק טוב שיעניין את העוקבים, הצופים, הקוראים והגולשים ובתמורה אקבל קרדיט להשקה למהלך, לטאלנט או לכל מושא לסיקור נבחר. זה כמובן צריך להיות קשור באופן אלגנטי. 

אתגרים:

 

1.     חוסר ודאות לגבי עליית אייטמים. אין שליטה בדד ליינים. יש כתב שכותב את הכתבה, יש עורך ומערכות שלמות מאחוריהם, ואף אחד לא משקף למשרד היח”צ מה קורה מאחורי הקלעים ומה השיקולים, כי לא מעורב פה כסף. הכול מבוסס על יחסים טובים ופוליטיקות של “תן וקח”. מערכת היחסים עם התקשורת היא קצת מורכבת. כביכול – לא חייבים לך כלום. היח”צ חייב להם תוכן מסוים, וביקש קרדיט בתמורה. רק שיכול להיות שמחר בבוקר יש מחסור בכוח אדם או החליטו להוריד עמודים בעיתון כי נכנסו מפרסמים או היה אירוע בטחוני חריג וכל התכניות בוקר מדברות עליו. לפעמים יש אייטם שנראה טוב וברגע האחרון העורך מחליט שהוא לא מספיק מעניין. יש חוסר ודאות אם יצא ומתי והחוסר שליטה בלו”ז וגם איך תראה התוצאה הסופית.

2.     חוסר שליטה לגבי הנראות הסופית – אפשר לעבוד חודש על אייטם, לקבוע ראיונות ופגישות, להעביר חומרים ועדיין, יתכן שבסוף הקרדיט לא יספק את הלקוח או את היחצ”ן. לפעמים זה יכול לייצר תחושת אכזבה אצל הלקוח שמשהו שהוא עבד בו יצא לא מספיק טוב. כאן נשאלת השאלה עד כמה לקחת סיכון בלעדכן את הלקוח. למשל כשמציעים מרואיינים – את לא יודעת אם העורך ירצה לראיין את המנכ”ל שתציעי, ואם פתאום הוא מתלהב מההצעה והלקוח לא רוצה – סוג של “נשרפת” מול אותו עורך, שהיחסים איתו מהותיים לעבודה היומיומית וליתר הלקוחות. כיחצ”נית, את לא יכולה להרשות לעצמך להישרף בפלטפורמה מסוימת. מצד שני, אם נברר מול הלקוח האם הוא מעוניין בראיון והוא יסכים להתראיין, ולאחר מכן נקבל סירוב מגוף התקשורת, אנחנו בבעיה ובחוסר נעימות מול הלקוח. יש פה הרבה ביצה ותרנגולת מה מציעים למי, וגם איך זה יצא עם גודל הקרדיט, הרבה פעמים יש תיקונים, מבקשים אדפטציות.

לעתים יש מו”מ מול גוף התקשורת גם אחרי שהאייטם עולה. יש עניין של יחסי כוחות – אם יש לך משהו חזק ביד ונתת אייטם בבלעדיות אפשר לדרוש יותר. תלוי ביחסים שנוצרו עם גופי התקשורת, האנשים ופוליטיקות פנימיות.

3.     חוסר אמפיריקה – ביח”צ קשה למדוד הצלחה. אי אפשר לראות כמה אנשים נכנסו לאייטם ללינק, הפלטפורמה לא ברשותך. כמו כן בהרבה מהמקרים התגובות מהקהל הרחב לא מיידיות.  

דוגמאות לעבודת יח”צ אפקטיבית:

 

שת”פ אדידס וביונסה: עצם ההכרזה של אדידס העולמית על השת”פ הקפיצה את המניה שלהם באותו יום. מתוך זה יצרנו אייטמים בארץ וחגגנו על זה. זה בא לידי ביטוי גם בתגובות שהחברה מקבלת באינבוקס שלה, בשירות לקוחות ועלייה בהזמנות. עוד דוגמה של אדידס הייתה כשהשיקו אתר בישראל במהלך הקורונה.  הוצאנו את זה לכל אמצעי התקשורת במקביל והאתר קרס בערך שעה וחצי אחרי שהאייטמים עלו, כך שלבסוף כלל לא היה צורך בקמפיין השקה כי  היח”צ הספיק. זה נהיה סופר ויראלי ועבר בקבוצות בפייסבוק ואנשים שיתפו מבצעים.

חוה זינגבוים השקיעה רבות במחקר ופיתוח ורצתה להביא לידי ביטוי את הבידול שלה. עשינו איתה שינוי אסטרטגי. מיפינו את המקום שבו היא נמצאת ולאן היא רוצה להגיע. כשמביאים הרבה חומר צריך לנבור ולזהות מה יעניין – הסיפור התקשורתי. מצאנו מחקר שהיא ביצעה עם אוניברסיטת בר אילן למזעור המולקלה של החומצה ההיאלרונית. עד למחקר החומר היה חודר לעומק העור רק בהזרקה, בכל יתר הקרמים החומצה ההיאלרונית לא באמת חדרה פנימה כי המולקולה הייתה גדולה מדי. במחקר הצליחו למזער את המולקולה שתחדור לעומק העור גם במריחת קרם. זאת הייתה פריצת דרך מדעית עולמית – והצלחנו לייצר אייטם לחדשות עם כתב הבריאות יואב אבן, ביחד עם חוה ופרופ’ לוברט מבר אילן. לא דיברנו קוסמטיקה וסלבס אלא על מדע, פריצות דרך וחדשנות.

מאותו הרגע היא החלה לדבר בשפה של סקין טק. המוצר הפך לאחד המוצרים הכי נמכרים, מבוקשים ומדוברים ברשת אפילו שהוא נחשב יקר ועלה כ-570 ש”ח ל-100 מ”ל. 

עומר נודלמן עושה עדן פינס לטבעול

איך להפוך קמפיינים למעניינים תקשורתית?

 

לא כל קמפיין מגיע לתקשורת. כדי להפוך קמפיין למעניין יש דרך לייצר עוגנים תקשורתיים וטוויסטים שיעניינו את התקשורת.

1. לקחת טאלנט מעניין שעובר כרגע משהו אישי ושכולם רוצים לראיין אותו.

2. לייצר סיפור – סטוריטלינג. לקחת מסר שלרוב שיווקי, מסחרי, שקשה יותר לקהל לעכל, ולייצר ממנו תוכן שהוא מעניין.

 

למשל: קמפיין השקה של המבורגר טבעוני של טבעול. המסר בו היה שההמבורגר הטבעוני זה בדיוק כמו הדבר האמיתי, הגרסה הבשרית. הם לקחו סלבס שהצטלמו עם ההמבורגר הטבעוני והתחפשו לסלבס אחרים. לקחו את עומר נודלמן שהתחפשה לעדן פינס וזה התחבר למסר: “זה נראה בדיוק כמו הדבר האמיתי”. ואז נוצר קריאייטיב שהיה חמוד ומגניב שאפשר לייצר ממנו כותרות, זה קיבל עניין מעבר לעוד תמונה וסטורי בפיד של משפיענית.

 

דוגמה  נוספת: לחברת התרופות כצט יש לא מעט מוצרים לטיפול בחסר בברזל. הם רצו לקיים פעילות שיווקית סבב היום הבינלאומי לחסר בברזל, עשו פילטר מיוחד ושת”פ עם חברת תרופות עולמית והקימו עמוד נחיתה ורצו שנתקשר את זה. על פניו זה לא אמור לעניין את התקשורת שחברת תרופות יוצאת בקמפיין להעלאת מודעות לחסר בברזל, אבל ביח”צ תמיד בודקים כיוונים. הרבה פעמים יש רעיונות שמדמיינים וחולמים ומגלים שזה לא רלבנטי ולפעמים עולים על משהו מדהים שפוגע בול ומקבלים אייטם מעולה.

במהלך התחקיר גיליתי שיש אנשים שמכורים לאכילת קרח בגלל מחסור בברזל. מצאתי מרואיינת שאוהבת לאכול קרח הצעתי אותה לתכנית בוקר. לידה הושבתי את התזונאית של כצט והיא דיברה על היום הזה וככה נוצר ההקשר. מה שקיבלתי מהמערכת הייתה זכות להושיב תזונאית של כצט עם קרדיט ראוי ואני מצאתי להם מרואיינת מספיק מעניינת שלא הייתה מגיעה לשם לבד . הם קיבלו אייטם ביזארי ומגניב ואני קיבלתי חשיפה לפעילות.

 

Skip to content