אתגרי טיקטוק

כך הטיקטוק שינה את פני תעשיית המוזיקה

שרון אמיר מצוות קריאיטיב פיץ' מספרת על הקשר בין טיקטוק לתעשיית המוזיקה

איך אפליקציית הטיקטוק הפכה לכוכבת בעולם המוזיקה?

 

“בעשורים האחרונים תעשיית המוזיקה העולמית השתנתה ללא היכר. בעבר שירים יצאו כחלק מאלבומים שלמים שמושמעים בפטיפונים, ונגיד אם ממש אהבתם שיר מסוים שבא לך לשמוע רק אותו, היה ממש קשוח לחפש אותו בתוך התקליט (סבתא סיפרה לי שהיא שרטה ככה לא מעט תקליטים כדי למצוא את החריץ הנכון). 

בגלל זה, הקהל התרגל לצרוך שיר כחלק מאלבום שלם. 

בהמשך, המעבר לקסטות ולדיסקים איפשר לדלג על שירים ולהגיע לשיר אהוב. 

כיום, צריכת השירים היא על פי דרישה, אפשר לשמוע שיר מסוים בשירותי סטרימינג כמו Spotify או בפלטפורמות כמו YouTube מחוץ להקשר של האלבום (סבתא, זה בשבילך)”. 

 

“ואז זה מסתבך – בימים אלה כשזמרים ויוצרים רוצים להוציא שיר חדש שיהפוך ללהיט, חשוב לא רק לייצר מוזיקה טובה, אלא צריך גם לייצר פזמון קליט, לדאוג שהקליפ יהיה מעניין, וכמובן להוסיף לשיר ריקוד מגניב.
למה? כי קהל המאזינים בכלל וקהל המאזינים של דור ה-Z בפרט, נחשף לכמויות עצומות של תוכן, מוזיקה ותוכן שהוא רק מוזיקה, ובאופן אינטנסיבי הרבה יותר מבעבר. ולכן, יש להם צורך לברור את עומס התכנים כדי לבדוק אם הם ראויים בכלל לזמן שלהם (באותו אופן מספיקה הצצה בפוסט כדי לקלוט אם הוא ממוסחר, משעמם או מכיל תוכן אותנטי ומעניין).
בואו נתייחס לדור הכי מעניין – דור ה-Z שצריך שמשהו באמת יתפוס אותו כדי להעביר לו מסר, שיהיה גם קליט, גם זכיר, וגם מגניב.

לכן, תעשיית המוזיקה מתאימה את עצמה לעולם שבו מספיק 3 שניות כדי לתפוס למאזינים את אוזניהם – ופלטפורמת הטיקטוק נותנת את הפתרון לכך”.

מה היתרון של האפליקציה?

 

 

“טיקטוק היא פלטפורמה המבוססת על וידיאו, שעליו מתנגן סאונד כלשהו.
לכן, מאוד נכון ליוצרים היום להפיץ מוזיקה בטיקטוק, כדי שתמשיך להתגלגל הלאה ולהגיע לאנשים נוספים שייחשפו אליה.
במילים אחרות – טיקטוק מהווה מעין פירצה לאמנים – שירים יכולים “להתפוצץ” כיוון שזוכים לחשיפה מרובה.
בנוסף, הקהל כאן הוא לא רק מאזין או צופה – הוא יוצר בעצמו, ומגיב ליצירה. זוכרים מה אמרנו על הוידיאו? ככל שיוצר יוציא שיר בטיקטוק ואליו ילווה ריקוד מגניב – הוא יהיה הרבה יותר זכיר, ואנשים ירצו גם הם להתשמש בסאונד, ליצור טיקטוק בעצמם ולרקוד לצלילי השיר”.

@hannsett

when the dentist is out the office

♬ original sound - Tristen🧃

מה גורם לשיר להצליח בטיקטוק?

1. פזמון קליט, ממכר וזכיר ברמה המוזיקלית.

2. רצוי שהשיר יהיה באורך של 15 שניות שיתאים לסרטונים בפלטרפומה.  

3. אתגר ריקוד בטיקטוק – חשוב שיתלווה אליו איזשהו אתגר מסוים –  למשל אתגר ריקוד או כל דבר שהוא ייחודי רק לשיר הזה. אפשר להתאים את האתגר גם לרוח התקופה (דוגמאות בהמשך).

 

אתגרי טיקטוק

“הטיקטוק הפך את מושג ה”אתגר” לחלק מובנה מההצלחה של כל שיר. מקרה שהתחיל דווקא באינסטגרם, פיתח את השיטה ומדגים את זה מעולה הוא השיר של דרייק “In my feelings”. כשדרייק הוציא אותו, הוא עשה מהלך שיווקי מטורף – הוא פירסם את הפזמון, ונתן למספר משפיעני רשת חזקים לבצע את אתגר הקיקי, שכולל יציאה מרכב נוסע, ריקוד בכביש וחזרה לרכב לצלילי השיר. כתוצאה השיר תפס בטירוף בשנת 2017. השיר ‘טס’ והופץ ברחבי כל העולם”.

“הנה דוגמא לשיר שתפס לגמרי, אבל ללא ריקוד, השיר של להקת Dirty Heads  שנקרא  I’m on vacation every single day. הוויזואליה שמתלוות אליו היא אתגר החופשה – לצלם את עצמך בבית ואז בקאט  הבא בחופשה (בין היתר בעזרת הממשק של טיקטוק)”.

 

“הזמרת Doja Cat אמנם מנהלת בשנים האחרונות קריירה כזמרת פופ מוכשרת בארצות הברית, אבל בתקופת הקורונה השירים שלה הפכו לוויראליים מאד בזכות הטיקטוק. היא הפכה ללהיט עם הפזמון של השיר “Boss Bitch” והיום היא בין הזמרות המצליחות בעולם. האתגר שלה תפס בגלל התזמון: הוא פרץ בתקופות הבידוד והסגרים, כשאנשים נשארו בבית ורק יכלו לדמיין על לצאת החוצה”.

 

“גם  ב-Peach רצינו להגיע לקהל יעד צעיר ולקיים הסברה נרחבת לעטיית המסיכה בזמן הקורונה. כשיצא קמפיין חבישת המסכות “שמור עליי”, קיימנו אתגר ריקוד ברחבי הטיקטוק כדי שהשיר יתפוס יותר בקרב בני הדור הצעיר, קהל היעד. לפזמון התלווה ריקוד, והאתגר רץ ברחבי הרשת – כך שגם ילדים השתתפו באתגר”.

 

@agambuhbutofficial לשים מסכה זה לא כזה אתגר, בואו נשמור יחד אחד על השני!השתתפו עכשיו באתגר #שמורעליי ♬ שמור עליי - אגם בוחבוט, איתי לוי, אנה זק וקווין רובין. הפקה מוזיקלית: דולי ופן

עוד מינופים מוזיקליים מעניינים

מתיחת פנים לשירים ותיקים

“היופי בטיקטוק, שגם שירים ישנים שלא יצאו בתקופת הטיקטוק יכולים לקבל תפנית חדשה ולצבור תאוצה, עליהם ניתן לבנות אתגרי טיקטוק. השיר  “Rasputin” של להקת Boney M שיצא ב-1978 פרץ לתודעה מחדש בזכות הפזמון שלו יצר אתגר טיקטוק סוחף”.

 

טיזר לשירים

“האסטרטגיה של נועה קירל (ועוד רבים אחרים) היא להעלות את פזמוני השירים שלה כטיזרים בטיקטוק ורק אחרי יומיים שלושה מפרסמת את השיר והקליפ המלאים. היא רוצה שהפזמון והאתגר יגיעו להרבה אנשים כך שתיווצר ציפיה והבטחה שאם הריקוד והפזמון טוב – אז כך גם הקליפ והשיר עצמו. לדוגמא, את פזמון השיר “please don’t suck” היא פרסמה בטיקטוק כארבעה ימים לפני הוצאת השיר בצורה רשמית רק את הפזמון, כדי לצבור תאוצה בין הגולשים, שירקדו, יזכרו אותו וירצו לשמוע את כל השיר”.

 

@noakirel please don’t suck 🍭 dc: @seanbankhead ♬ Please Don't Suck - Noa Kirel

מה בהמשך?

“אחרי שטיקטוק שינה את תפיסת צריכת המוזיקה, בשלב הבא הוא כנראה ימשיך לפתח את תפיסת צריכת התוכן באופן כללי. מסתמנות מגמות חדשות שהולכות להשתמש בסוג התוכן שטיקטוק מאפשר (סרטוני וידיאו קצרים, מבוססי סאונד), כך לדוגמא משתמשים .מוזמנים לייצר לעצמם קורות חיים טיקטוקי – סרטון קצר שיסביר מי אתה, מה עשית ומה המומחיות שלך.

@tiktok Searching for your dream job? Try #TikTokResumes ♬ original sound - TikTok
Skip to content